Miten voi olla mahdollista, että CD:n kappaleluettelo ja Media Playerin näyttämä sisältö poikkeavat toisistaan? Joistakin levyistä ei Media Player Näytä…

Kysytty

Miten voi olla mahdollista, että CD:n kappaleluettelo ja Media Playerin näyttämä sisältö poikkeavat toisistaan?

Joistakin levyistä ei Media Player Näytä sisältöä lainkaan. Lukee vain ”raita” ja järjestysnumero.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Media Player lataa albumien kappalelistaukset ja kuvitukset Internet-tietokannasta, jonne tietoa toimittavat monet Microsoftin ulkopuoliset tiedontoimittajat. Media Player yrittää automaattisesti löytää toistettavaa CD:tä vastaavan kohteen tietokannasta ja lataa sitten sen tiedot ja kuvituksen automaattisesti.

Joskus voi tosin käydä niin, että toistettavan CD:n tiedot eivät vastaa täysin juuri sitä CD:n versiota, jonka tiedot ladataan, ja tällöin kappalelistat, kuten myös levyn kuvitus voivat Media Playerissä poiketa siitä, millaiset  ne CD:n kannessa ovat. Joskus CD:tä vastaavia tietoja ei löydy tietokannasta ollenkaan. Joissakin tapauksissa tilanteeseen saattaa vaikuttaa myös itse CD:n mahdollinen kopiosuojaus, joka estää tietojen näkymisen joissakin tietyissä laitteissa, useinminten juuri tietokoneissa.

CD:n tietoja voi yrittää päivättää klikkaamalla hiiren oikeanpuoleista nappulaa levyn kuvan päällä. Listasta löytyy kohta "Päivitä albumin tiedot".

Mikäli tällä ei onnistu, voi samasta listasta kokeilla kohtaa "Etsi albumin tiedot". Esille tulee ikkuna, jonka oikeassa reunassa on lista sopiviksi ehdotetuista CD-tietueista. Voit valita oikean tietueen listasta klikkaamalla sitä, ja seuraamalla sitten ohjeita.

Mikäli etsimääsi CD:tä ei löydy listasta ollenkaan, on mahdollista, ettei sen tietoja löydy Media Playerin Internet-tietokannasta. Tässä tapauksessa CD:n tiedot joutuu valitettavasti lisäämään itse kirjoittamalla levyn tietoihin.