Otsikko
Sanojen etymologia on aina viehättänyt minua. Nyt kuitenkin törmäsin seinään sanan seikkaperäinen kanssa. Miksi se tarkoittaa yksityiskohtaista? Sanan seikka…

Kysytty

Hei,

Sanojen etymologia on aina viehättänyt minua. Nyt kuitenkin törmäsin seinään sanan seikkaperäinen kanssa.

Miksi se tarkoittaa yksityiskohtaista?

Sanan seikka etymologia ei tarjoa vastausta. Tietäisikö armoitettu kirjastonhoitaja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kotimaisten kielten keskus eli Kotus tarjosi tähän asiaan seuraavanlaista vastausta:

"[...] peräinen-loppuisten yhdyssanojen loppuosa peräinen (jota ei yleiskielessä enää itsenäisenä sanana tavata, Nykysuomen sanakirjassa sana on vielä) on ollut merkitykseltään hyvin konkreettisesti perässä tai jäljessä oloa tarkoittava, tämän pohjalta muodostetut yhdyssanat ovat jo monimerkityksisempiä. Esimerkiksi saviperäinen tarkoittaa savista tai savipitoista maata, kreikkalaisperäinen Kreikkaan tai kreikan kieleen palautuvaa asiaa tai sanaa jne.

Seikkaperäinen-sana merkitsee nykyisin yksityiskohtaista, perusteellista tai perinpohjaista:

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/seikkaper%C3%A4inen?searchMode=all

Vasta 1800-luvulla karjalasta lähinnä Kalevalan kautta suomeen yleistynyt sana seikka on merkinnyt myös asiaa. Seikkaperäinen lienee siis alun perin tarkoittanut asiaperäistä, mistä sen merkitys on vähitellen kehittynyt asioiden pohjana olevia yksityiskohtia ja niiden hallintaa korostavaksi."

Kyseisen sanan etymologista alkuperää vaikuttaisi olevan siis melko hankala jäljittää.

Lisää suomen kielen sanoista voi tiedustella myös Kotimaisen kielten keskuksen sivuilta:
https://www.kotus.fi/kotus/yhteystiedot/yhteydenottolomakkeet/kielineuvonnan_kysymyslomake