Sain ensimmäisen kirjastokorttini viisivuotiaana, vuonna 1969. Ensimmäinen lainaamani kirja oli kuvallinen, suomenkielinen satukirja lapsettomasta ukosta ja…

Kysytty

Sain ensimmäisen kirjastokorttini viisivuotiaana, vuonna 1969. Ensimmäinen lainaamani kirja oli kuvallinen, suomenkielinen satukirja lapsettomasta ukosta ja akasta, jotka saavat pojakseen tina- tai puusotilaan. Mikä mahtaa olla tuo ihana kirja? Alkuperältään kirja oli ehkä puolalainen, tsekkiläinen tai unkarilainen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuvauksestasi tulee mieleen lähinnä Carlo Collodin Pinokkion seikkailut, josta on olemassa erilaisia suomennoksia ja mukaelmia. Vuonna 1954 suomennettu Pinocchion seikkailut vaikuttaisi melko alkuperäiseltä ja on myös mahdollista että olisit kyseistä painosta lukenut vuonna 1969. Kirja on kuitenkin italialainen, joten siltä osin ei sovi etsimääsi, vaikka muuten voisikin kuulostaa Pinokkiolta: Pinokkiohan oli puunukke, joka muuttuu muistaakseni jossakin vaiheessa satua oikeaksi pojaksi. Välitinkin kysymyksesi eteenpäin, kirjastoammattilaisten valtakunnalliselle sähköpostilistalle, jospa joku kollega jossakin päin Suomea muistaisi! Palaamme asiaan jos saamme sieltä vielä Pinokkiolle jonkin itäeurooppalaisemman vaihtoehdon. Vai muistaisikohan palstamme lukijoista kukaan kysyjän etsimää satukirjaa?