Saako suomessa pitää lemmikkinä myrkyllisiä käärmeitä kuten mambaa tai kobraa.

Kysytty

Saako suomessa pitää lemmikkinä myrkyllisiä käärmeitä kuten mambaa tai kobraa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykyinen lainsäädäntö ei estä myrkkykäärmeiden maahantuontia tai hallussapitoa. Ainoat rajoitukset laissa liittyvät uhanalaisten eläimien kauppaan, tartuntatauteihin ja eläinsuojeluun. Käärmeiden tarkkaa määrää ei tiedetä, sillä vaarallisistakaan lemmikeistä ei pidetä Suomessa minkäänlaista rekisteriä. Useimmat myrkkykäärmelajit lisääntyvät vankeudessa, ja poikasilla käydään myös Suomessa kauppaa. (Turun Sanomat, 5.9.2008)