Saako käsikirjastossa olevasta kirjasta kopioida omaan käyttöön eri kirjan osioita, esim pääsykokeita varten? Kirjastoissahan on kopiokone.

Kysytty

Saako käsikirjastossa olevasta kirjasta kopioida omaan käyttöön eri kirjan osioita, esim pääsykokeita varten? Kirjastoissahan on kopiokone.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä saa. Kirjaston asiakkailla on mahdollisuus ottaa kopioita esim. kirjoista yksityiseen käyttöön Tekijänoikeuslain 12 §:n nojalla. "Julkistetusta teoksesta saa jokainen valmistaa muutaman kappaleen yksityistä käyttöään varten. Siten valmistettua kappaletta ei ole lupa käyttää muuhun tarkoitukseen." (Tek.oikL 12§ 1mom)

20 ääntä

Kommentit

Fb-ryhmässä, johon liityin, joku skannaa tai valokuvaa kirjan sivuja ja julkaisee niitä järjestelmällisesti niin, ettei kirjaan viitata joka julkaisussa. Ryhmän jäsenet ainakin pääosin kuitenkin tietävät kirjasta. Onko tämä laillista ja jos on, onko tällaiseen toimintaan joku vuosiraja, jonka jälkeen se on laillista?