Otsikko
Lainasin musiikki-cd levyjä kirjastosta. Saako levyjä kopioida omaan käyttöön tietokoneelle tai levylle? Koskeeko vastaus kaikkia kirjastoja, käytän itse Turun…

Kysytty

Hei, lainasin musiikki-cd levyjä kirjastosta. Saako levyjä kopioida omaan käyttöön tietokoneelle tai levylle? Koskeeko vastaus kaikkia kirjastoja, käytän itse Turun ja Raision kirjastoja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastosta lainattuja levyjä saa vapaasti kopioida yksityiseen käyttöön (tekijänoikeuslain § 12). Oikeus on yleinen, eikä se riipu siitä, mistä kopioitavan levyn on saanut, kunhan se on laillisesti valmistettu. Saman pykälän nojalla voi kopioida itselleen ystävän, naapurin tai ventovieraan lainaaman levyn.

§12:n nojalla valmistettua kopiota ei saa käyttää yksityisen käytön ulkopuolella.

Heikki Poroila 3.11.2017