Miksi lainatusta kirjasta/cd/dvd saa tehdä omia kopioita omaan käyttöön? Jos jokainen lainaaja tekee kopiot omaan käyttöön niin silloinhan se ei eroa siitä…

Kysytty

Miksi lainatusta kirjasta/cd/dvd saa tehdä omia kopioita omaan käyttöön? Jos jokainen lainaaja tekee kopiot omaan käyttöön niin silloinhan se ei eroa siitä mitenkään että he saisivat ilmaiseksi tuotteen itselleen. Miten voi taistella piratismia vastaan jos samaan aikaan piratismi on laillista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen eduskunta on tekijänoikeuslain hyväksyessään ottanut tietoisesti mukaan 12§:n, joka sallii muutaman kopion tekemisen julkistetusta teoksesta yksityiseen käyttöön. Tätä oikeutta on rajoitettu tietokoneohjelmien osalta, mutta niidenkään kopioiminen yksityiseen käyttöön ei ole rangaistavaa. 2000-luvulla lakia on tiukennettu siten, että yksityiseen käyttöön tulevan kopioinnin lähteen tulee olla laillinen ja jos sisällön suojaksi on rakennettu tehokas tekninen este, sen kiertäminen on kiellettyä.

"Piratismi" on tekijänoikeudellisissa ympyröissä termi, jolla ei ole yksiselitteistä sisältöä. Lakiteksti ei sitä tunne. Oikeudenhaltijajärjestöjen puheissa sillä viitataan useimmiten mihin tahansa laittomaan toimintaan. Neutraalimmissa yhteyksissä termillä tarkoitetaan yleensä joko ns. kaupallista piratismia eli teollista väärennösten tai muuten laittomien tuotteiden valmistamista ja myymistä tai sitten ei-kaupallista, mutta aktiivista suojattujen sisältöjen levittämistä esimerkiksi ns. vertaisverkkojen kautta.

Oikeus kopioida yksityiseen käyttöön ei ole minkään perinteisen tulkinnan mukaan piratismia. Se on laissa sallituksi määriteltyä toimintaa, joka ei vaaranna kohtuuttomasti oikeudenhaltijan etua. On myös muistettava, että samainen tekijänoikeuslaki sisältää säädökset 12§:n nojalla tapahtuvan kopioinnin hyvittämisestä ns. kasettimaksukäytäntöjen kautta. Laillinen kopiointi yksityiseen käyttöön on siis myös taloudellisesti kompensoitua toimintaa, johon kompensaatioon joutuvat tätä nykyä osallistumaan myös ne kansalaiset, jotka kopioivat erilaisille alustoille omia valokuviaan ja muita tekijänoikeudellisesti irrelevantteja asioita.

Kirjastosta lainatun sisällön saa kopioida yksityiseen käyttöön, koska se on katsottu sivistyksellisesti tärkeäksi oikeudeksi ja koska siitä maksetaan oikeudenhaltijoille taloudellista korvausta. Minkään piratismin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Heikki Poroila 6.12.2013