Rovaniemen pohjoispuolella on korkeaprofiilinen näkyvä vaara, jonka nimi on Prikses. Mistä Prikses nimi voisi tulla?

Kysytty

Rovaniemen pohjoispuolella on korkeaprofiilinen näkyvä vaara, jonka nimi on Prikses. Mistä Prikses nimi voisi tulla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaaran nimestä ja sen taustoista kysyttiin Kotimaisten kielten keskuksesta (Kotus). Heidän vastauksensa alla:

Nimiarkiston suulliseen perimätietoon perustuvissa paikannimikokoelmissa mainitaan Rovaniemen Prikses [puheessa prikses ~ risses] ja lähellä sijaitsevat Palo-Prikses ja Prikseksenaapa. Muuta taustatietoa nimistä ei kokoelmissa ollut. Prikses on ollut peruskartassa vuodesta 1968 lähtien.

Prikses on uniikki paikannimi Suomessa eikä sitä ole tiettävästi aiemmin tutkittu. Se on myös rakenteeltaan harvinainen suomalaisessa paikannimistössä. Nimi voisi olla saamenkielistä perua, mutta konsonanttiyhtymä nimen alussa voisi viitata enemmänkin alkuaan johonkin ruotsinkieliseen sanaan. Kemijoen varren läheisyydessä on myös sellaisia paikkoja kuten Prykysaari, Prumminvainio, Pruntsinkoski, Prokonperä, Prunteli, Printtivaara. Meänkielen sanakirjassa (https://meankielensanakirja.com/fi/) esiintyy sana printti ’bomlänkkedja' (Rovaniemi); 'järnögla som slås i timmerstockända (Kemi)'. Sana sisältynee Rovaniemen Printtivaaran nimeen.

On vähän arvuuttelua, voisiko Prikses-nimeen sisältyä esim. ruotsin sana brink ’rinne, törmä’ tai brits, joka on meänkielen sanakirjassa asussa pritsi, ritsi (’lava’) tai sana prikku ’prick, fläck’; prikuttaa 'göra prickar' (Kemi); prikka 'del i timmersläde (Simo). Olisikohan paikalla kenties ollut jonkinlainen lavarakennelma tms.

Aineistoistamme ei kokoelmatiedon lisäksi löytynyt mitään muuta tietoa tai vihjettä Prikses-nimestä. Rovaniemellä on aikoinaan tehty metsänhakkuita metsäteollisuuden tarpeisiin ja sinne on siksi tullut vierastyövoimaakin. Nimi voisi olla peruja tältä ajalta, ellei se sitten ole vanhemmalta ajalta. Mahdollisesti 1800-luvulta olevassa pitäjänkartassa ei paikalle ole merkitty lainkaan nimeä, ks. http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=804060.

Nimen tausta jää nyt toistaiseksi hämärän peittoon. Rovaniemeltä voisi ehkä löytyä vielä joitakin henkilöitä, jolla olisi perimätietoa nimestä ja itse paikastakin.