Mitä tarkoittaa sana "Tontto"?

Kysytty

Mitä tarkoittaa sana "Tontto"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tontto-sanan selkeää selitystä emme ole onnistuneet löytämään. Kysymyksenne viitannee Uudenkaupungin Pyhämaassa sijaitsevaan uuteen Tontonmäen asuntoalueeseen? Leena Räisäsen v. 1971 tekemässä folkloristis-uskontotieteellisessa tutkimuksessa "Pyhämaan Kettelin perinteestä" on s. 16 kartta, jossa ko. alue on nimetty Tontunmäeksi ja myös mm. seuraavalla sivulla käsitellään Tontunmäkeen paikannettua perinnettä. (Ko. julkaisu on luettavissa mm. Uudenkaupungin kirjastossa).
Etymologisessa sanakirjassa Suomen sanojen alkuperä 3 tontto-sanaa ei mainita. "Tontti, tonttu, tontta" selitetään sanoilla maapalsta, kiinteistö, rakennuksen perustus, tonttimaa, talonpaikka. "Tonttu, tontta, tontti" selitetään myös sanoilla haltija,tomppeli, tyhmä ihminen.
Uudenkaupungin seudunpaikannimet -kirjassa Sakari Hinneri selittää tontti-sanan seuraavasti: "Tontti on tarkoittanut talonpaikan ohella myös pihapiirissä olevaa pientä peltoa, joka määreosattomana tunnetaan vain saaristokylistä kuten Lepäisistä sekä Pyhämaan Heinäisistä ja Pitkäluodosta. Isossakarissa on Vestantontti, joka on muuntunut ruotsinkielisestä Västantomt-nimestä. Taustalla oleva tomt tai toft tarkoittaa alunperin neutraalistai "johonkin tarkoitukseen soveltuvaa".