Otsikko
Mitä aluetta kutsuttiin ryssien kaalimaaksi?

Kysytty

mitä aluetta kutsuttiin ryssien kaalimaaksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ryssien kaalimaaksi tai Arkadian puutarhaksi kutsuttiin aluetta, joka alkaa suunnilleen Postitalon ja Lasipalatsin kohdalta ja ulottuu pitkälle Eduskunnan ja Eläinmuseon tienoille asti.

Puutarhan perusti saksalaisyntyinen Christian Bohnhof 1859. 1800-luvun lopulla alueella hoitivat peltojaan "kaaliryssät", jotka kaalin lisäksi viljelivät mausteita, yrttejä ja sipulia. He asuivat alueella vaatimattomissa turvekattoisissa maakuopissa.
Vuonna 1890 alueen halki louhittiin kuilu satamarataa varten ja puutarhat jouduttiin hävittämään."

Lähde:
Hackzell, Kaija: Viertotietä itään ja länteen. 1988.