Pyytäisin apua kadoksissa olevan runon löytämiseen. Runossa on kuulemani mukaan järkyttäväkin teema, kun siinä tarinaa johdattelee se, että poika surmaa…

Kysytty

Hei,

Pyytäisin apua kadoksissa olevan runon löytämiseen.
Runossa on kuulemani mukaan järkyttäväkin teema, kun siinä tarinaa johdattelee se, että poika surmaa äitinsä ja poistaa tältä sydämen. Sitten poika kompuroi ja äidin henki tulee tapahtuneenkin jälkeen huolehtimaan siitä, ettei poika vain satuttanut itseään. Löytyy mielikuvia tällaisesta tekstistä, onnistuisikohan sen alkuperän selville saaminen?
Kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Antamiesi tietojen perusteella runo on Kasimir Leinon Äidin sydän, joka löytyy hänen teoksestaan Runoja (1899).

Kirja löytyy esimerkiksi DIGI - Yleisten kirjastojen digitoimaa aineistoa sivulta https://digi.kirjastot.fi/files/original/38a871957319d986135f8a1d2f538f72.pdf.

Runo löytyy myös Kainuun Eino Leino -seuran ry:n sivuilta https://www.kainuuneinoleinoseura.fi/kasimir-leino/kasimir-leinon-runoja/aidin-sydan/