I Henry Parlands bok "Idealrealisation" skall det finnas en dikt som handlar om tåget eller järnvägen. Jag skulle behöva ha denna dikt för att läsas på…

Kysytty

I Henry Parlands bok "Idealrealisation" skall det finnas en dikt som handlar om tåget eller järnvägen. Jag skulle behöva ha denna dikt för att läsas på invigningen av en järnvägsbana. Kan jag få hjälp med detta av er? Detta är ju en fjärrlånefråga, men jag tänkte pröva funktionen fråga bibliotekarien.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

I Henry Parland's Idealrealisation (1929) finns tre dikter som handlar
järnvägen eller tåget. De är alla så korta att jag kan skriva dem här:
XVI. Tåget/hamrar sin hårda rytm / i blodet.// Ej om människor / är dess
sång / ej Gud eller kärlek,/ den är om järn, / och av järn. //
XII. Mötte / Spaniens vackraste danserska / Nana de Herera / talade tyska /
(mycket bra) / vid Åbo-tåget./ Hennes läppar lyste stoppsignal / och alla lokomotiv höllo andan /
då hon på tyska / (mycket bra) ...// XIII. Har ni hört / järnvägsstationernas gapskratt /
när tåget i förbirusandet / blinkar åt dem: / kom med! //
Järnvägsstationerna kommer aldrig med./ De ruva / över tidtabellernas frusna leenden /
och gapskratta / åt skenornas ursinniga försök / att kräla ned från
banvallen. //