Pitäisi tietää, onko coachwhip-käärmeelle (masticophis flagellum) suomenkielistä nimeä.

Kysytty

Pitäisi tietää, onko coachwhip-käärmeelle (masticophis flagellum) suomenkielistä nimeä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mark O'Shean ja Tim Hallidayn Matelijat ja sammakkoeläimet (2009) nimeää Pohjois-Amerikassa tavattavan masticophis flagellum -käärmeen piiskanopsakäärmeeksi. Kirjan on suomentanut Sari Welling-Hirvonen, ja suomennoksen ovat tarkastaneet Korkeasaaren silloinen johtaja Seppo Turunen ja Timo Paasikunnas, eräs maamme harvoista ammattiherpetologeista, joten tässä esitettyä suomenkielistä nimeä voinee pitää "virallisena" - varsinkin, kun ottaa huomioon, että Paasikunnas on jäsenenä Matelijoiden ja sammakkoeläinten nimistötoimikunnassa.

Matelijoiden ja sammakkoeläinten nimistötoimikunta, jonka perustivat Suomen herpetologinen yhdistys ja Luonnontieteellisen keskusmuseon Eläinmuseo, aloitti työnsä tammikuussa 2007. Toimikunnan pitkän tähtäimen tavoitteena on antaa suomenkielinen nimi kaikille maailman matelija- ja sammakkoeläinlajeille. Kaikkien lajien nimeäminen tulee kestämään useita vuosia, mutta tuloksia julkaistaan sitä mukaa kun niitä valmistuu. Ensimmäisenä toimikunta käsitteli krokotiilieläinten nimet ja seuraavana on tarkoitus keskittyä Euroopan ja sen lähialueiden lajeihin, joiden nimistön on määrä valmistua lähivuosina. Euroopan matelijoiden ja sammakkoeläinten jälkeen vuoron saavat muut ryhmät, aina sopivasti rajaten. (http://www.herpetomania.fi/nimisto/)