Piispa Olaus Magnuksen väitetään vuonna 1519 sanoneen näin: ”Denna stad har ett särdeles vackert och förmånligt läge, och ingen annan handelsplats i hela…

Kysytty

Piispa Olaus Magnuksen väitetään vuonna 1519 sanoneen näin:

”Denna stad har ett särdeles vackert och förmånligt läge, och ingen annan handelsplats i hela trakten upp emot Nordpolen är mera besökt än detta Tornio.

Här församlas nämligen vitryssar, lappar, bjarmer, bottningar, finnar, svenskar, tavaster och hälsingar; dessutom komma åtskilliga från Norge över höga fjällen och vidsträckta ödemarkerna.”

Viittauksia tähän löytyy, muttei tietoa, missä hän näin olisi kirjoittanut, saati sitä, että löytyykö tätä suomeksi käännettynä mistään. Osaisitteko te johtaa minut oikeille lähteille, ellete peräti suomennokseen?

Vastaus

Vastattu

Kysymyksen lainaus on peräisin Olaus Magnuksen pääteokseksi mainitun Pohjoismaiden kansoja ja niiden historiaa käsittelevän Historia de gentibus septentrionalibus -kirjan ruotsinkielisestä laitoksesta (Historia om de nordiska folken). Ensimmäinen latinankielinen painos Olauksen suurtyöstä on vuodelta 1555. Se jakautui 22 kirjaan ja 476 lukuun. Sitaatti on peräisin 20. kirjan ensimmäisestä luvusta.

Kokonaisuudessaan teosta ei ole suomennettu - Suomea koskevat osat kyllä. Pohjoisten kansojen historia : Suomea koskevat kuvaukset (Otava, 1973) sisältää maatamme käsittelevät tekstit Kaarlo Hirvosen kääntäminä. Kaksiosaisen Suomalaiset Pohjoisten kansojen historiassa -teoksen (Amanita, 2001) suomennoksen on laatinut käännöstyöryhmä, johon kuuluivat Kimmo Linnilä, Meri Utrio, Kaari Utrio ja Kai Linnilä.

"Tämä kaupunki sijaitsee erittäin kauniissa ja edullisessa paikassa, sillä missään muussa kauppakeskuksessa koko pohjoisnavan alaisella alueella ei vallitse niin vilkas liike kuin täällä Torniossa. Sinne näet kokoontuu valkovenäläisiä, lappalaisia, bjarmeja, pohjalaisia, suomalaisia, ruotsalaisia, hämäläisiä ja hälsinglantilaisia. Ja paljon muita saapuu Norjasta yli korkeiden vuorten ja kautta laajojen erämaiden [sekä läpi Jämtlannin]." (Pohjoisten kansojen historia : Suomea koskevat kuvaukset, s. 113)

"Kaupungilla on erityisen kaunis ja edullinen sijainti, eikä koko seudulla ole Pohjoisnapaa kohti mentäessä toista yhtä suosittua kauppapaikkaa. Torniossa kokoontuvat valkovenäläiset, lappalaiset, bjarmit, pohjalaiset, suomalaiset, ruotsalaiset, hämäläiset ja helsinglantilaiset. Lukemattomat ihmiset saapuvat Norjasta korkeide tuntureiden yli ja laajojen erämaiden halki, [samoin Jämtlannista]." (Suomalaiset Pohjoisten kansojen historiassa. Osa 2, s. 547)