Piirretyn Matti ja Miisu -televisiosarjan musiikkina aikoinaan oli tunnelmallinen viheltäen esitetty kappale Where the Rainbow Ends. Sen lienee levyttänyt…

Kysytty

Piirretyn Matti ja Miisu -televisiosarjan musiikkina aikoinaan oli tunnelmallinen viheltäen esitetty kappale Where the Rainbow Ends. Sen lienee levyttänyt useampikin artisti. Kuka oli mahtanut levyttää juuri sen tallenteen, jota sarjassa käytettiin? Olen nähnyt mm. nimeä Tommy Whistler, joka kuulostaa taiteilijanimeltä. Jos kyseinen viheltelijä oli hän, niin mikä mahtaa olla hänen oikea nimensä, ja mistä hän on kotoisin? (Myös ainakin Roger Whittaker on esittänyt samaa sävellystä, mutta hän lienee eri henkilö kuitenkin.)

Vastaus

Vastattu

”Matti ja Miisu” on pala-animaatio, jonka on tuottanut Ateljé Seppo Putkinen & Kni. Ateljeen tuotantoa käsittelevällä sivustolla tunnussävelmästä sanotaan näin: ”Monet muistavat myös vihelletyn tunnusmusiikin, joka on Roger Whittagerin, Where the Rainbow Ends.” (Nimi Whittaker on kirjoitettu väärin.)

”Matti ja Miisu” -animaatioita, joissa olisi tämä vihelletty tunnussävelmä, en löytänyt katsottavaksi, joten en pysty varmistamaan, mitä levytystä animaatiossa on käytetty. YouTubesta löytyy kyllä haulla ”Matti ja Miisu” ääniraita, jolla on kappale ”Where the rainbow ends” ja jonka esittäjäksi mainitaan Tommy Whistler, mutta animaatiosarjan tekijöiden ja heidän työnsä jatkajien mukaan tunnussävelmänä oli siis Roger Whittakerin esitys.

”Where the rainbow ends” -kappaleen on levyttänyt moni artisti. Kappaleen alkuperäinen nimi on ”Parisien”. Sen säveltäjäksi nimetään ainakin Roger Cook, mutta hänen lisäkseen muitakin nimiä mainitaan eri lähteissä. SecondHandSongs-sivustolla on tietoa kappaleen eri versioista, mutta Tommy Whistlerin versiota siellä ei mainita. Sekä Roger Whittakerin että Tony Hiller Orchestran esityksissä kappale esitetään viheltämällä. Sitä, kuka Tony Hillerin orkesterin esityksessä viheltää, ei kerrota.

On olemassa myös single, jolla kappaleen esittäjäksi mainitaan Tommy Whistler (orkestereineen). Tommy Whistleristä en löytänyt mitään tietoja. Äänitteen tiedot löytyvät Discogs-sivustolta.

Kuuntelin YouTubesta sekä Roger Whittakerin että Tommy Whistlerin esitykseksi nimetyn äänitteen, ja ne ovat erilaiset. Voi tietysti olla niin, että viheltäjä on silti sama, mutta sovitus ja levytys eri. Tommy Whistlerin esitys on mielestäni hyvin samanlainen kuin Tony Hiller Orchestran esitys.

Tommy Whistlerin henkilöllisyys jää arvoitukseksi.

Lähteitä:

Ateljé Seppo Putkisen tuotannot: http://www.mattijamiisu.fi/tuotannot.htm

Parisien-kappaleen versioita SecondHandSongs-sivustolla:

https://secondhandsongs.com/work/163616/versions

Tommy Whistler: Where the rainbow ends YouTubessa: esim.

https://www.youtube.com/watch?v=8lchiPQ6_WE

Tommy Whistlerin äänitteen tiedot Discogs-sivustolla:

https://www.discogs.com/Tommy-Whistler-Where-The-Rainbow-Ends-Cardelina/release/2829605