Löysin lasten videon, jonka nimi oli Keijuva prinsessa. Alkuperäisnimi on The light princess. Kannen kuvassa prinsessa leijuu ja tarinan mukaan prinsessa on…

Kysytty

Löysin lasten videon, jonka nimi oli Keijuva prinsessa. Alkuperäisnimi on The light princess. Kannen kuvassa prinsessa leijuu ja tarinan mukaan prinsessa on niin kevyt etteivät hänen jalkansa yllä lattiaan. Onko kyseessä suomennosvirhe vai onko oikeasti olemassa keijuvia prinsessoja? Onko asiaan kiinnitetty huomiota esim. luettelointivaiheessa, mutta mahdollista virhettä ei ole voitu korjata vaikka sen seikan takia, että video on puhuttu suomeksi ja siinä on käytetty keijuvaa prinsessaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Video on samanniminen myös eräiden muiden Suomen kirjastojen kokoelmissa.
Timo Nurmen Uusi suomen kielen sanakirja sisältää sanan "keijua", jonka merkitys on sama kuin sanan "leijua".

3 ääntä

Kommentit

Keijuva on yhdistelmä leijuvasta ja kelluvasta.