Pietarsaaren (Jakobstad) historia, lähinnä 1900-luku. Onko olemassa, onko saatavana? Erityisesti kiinnostaa Lapin sodan aika, kun pohjoissuomalaisia oli…

Kysytty

Pietarsaaren (Jakobstad) historia, lähinnä 1900-luku. Onko olemassa, onko saatavana? Erityisesti kiinnostaa Lapin sodan aika, kun pohjoissuomalaisia oli evakuoitu Pohjanmaallekin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pietarsaaren historiasta on useitakin kirjoja, mutta tarkempaa historiikkia kaipaamaltasi aikakaudelta
ei keskeisistä aineistotietokannoista (Manda= maakuntakirjastojen yhteistk. Fennica= Suomen kansallisbibliografia) löytynyt. Lähinnä ajankohtaa on Anna Bondestamin En stad förvandlas (1978, Pietarsaaren pitäjän historia). Muita: Alma Söderhjelmin kolmiosainen Jakobstads historia, ilmestyntyt vuosina 1907-1915, Anna-Liisa Sahlströmina Och visslan skrek (Pietarsaaren tupakkateollisuuden ja työläisten historiaa); Risto Koskisen Kukkaroherrojen pelot (historiaa työväenliike näkökulmana ), Gunnar Strengell Det fria Finlands förkämpar (itsenäistymisen aika); Lars Westerlundin Massakern i Jakobstad -- klubbliv, jägarprotest och privatjustis (sisällissodan aika).

Lapin sodasta ja saamelaisten ja pohjoissuomalaisten evakuoinneista on kirjoitettu mm. seuraavissa teoksissa: Niilo Aikio Liekkejä pakoon -- saamelaiset evakossa 1944-45 (2000), Heino Väisänen Älä pelkkä Suomi-poika! -- sota-ajan tapahatumia ja evakuointeja Kainuussa 1944 (1994).

Kirjojen saatavuutta kannattaa kysyä lähikirjastostasi.