16.2.2001

Pietarsaaren (Jakobstad) historia, lähinnä 1900-luku. Onko olemassa, onko saatavana? Erityisesti kiinnostaa Lapin sodan aika, kun pohjoissuomalaisia oli evakuoitu Pohjanmaallekin.

20.2.2001
20.2.2001

Pietarsaaren historiasta on useitakin kirjoja, mutta tarkempaa historiikkia kaipaamaltasi aikakaudelta
ei keskeisistä aineistotietokannoista (Manda= maakuntakirjastojen yhteistk. Fennica= Suomen kansallisbibliografia) löytynyt. Lähinnä ajankohtaa on Anna Bondestamin En stad förvandlas (1978, Pietarsaaren pitäjän historia). Muita: Alma Söderhjelmin kolmiosainen Jakobstads historia, ilmestyntyt vuosina 1907-1915, Anna-Liisa Sahlströmina Och visslan skrek (Pietarsaaren tupakkateollisuuden ja työläisten historiaa); Risto Koskisen Kukkaroherrojen pelot (historiaa työväenliike näkökulmana ), Gunnar Strengell Det fria Finlands förkämpar (itsenäistymisen aika); Lars Westerlundin Massakern i Jakobstad -- klubbliv, jägarprotest och privatjustis (sisällissodan aika).

Lapin sodasta ja saamelaisten ja pohjoissuomalaisten evakuoinneista on kirjoitettu mm. seuraavissa teoksissa: Niilo Aikio Liekkejä pakoon -- saamelaiset evakossa 1944-45 (2000), Heino Väisänen Älä pelkkä Suomi-poika! -- sota-ajan tapahatumia ja evakuointeja Kainuussa 1944 (1994).

Kirjojen saatavuutta kannattaa kysyä lähikirjastostasi.

Asiasanat