Löytyykö runouden historiasta kattavaa suomen-/englanninkielistä teosta, joka koostaisi länsimaisen runouden historiaa antiikin ajoista ainakin 1900-luvun…

Kysytty

Hei, löytyykö runouden historiasta kattavaa suomen-/englanninkielistä teosta, joka koostaisi länsimaisen runouden historiaa antiikin ajoista ainakin 1900-luvun alkuun ja modernismiin saakka?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Antiikin runoudesta löytyy hyvin tietoa esim. Horatius: Ars poetica ja Aristoteleen Runousoppi sekä Maarit Kaimion Antiikin kirjallisuus ja sen perintö. Teivas Oksala on kirjoittanut useammankin teoksen antiikin kirjallisuudesta. Keskiajan runoudesta löytyy mm. Päivi Mehtosen Poetria nova; johdatus keskiajan runousoppiin. Suomalaisia runouden tutkijoita ovat esim. Unto Kupiainen, Rafael Koskimies ja V.A. Koskenniemi. Nykypäivän runotuntijoilta Mervi Kantokorvelta ja Auli Viikarilta löytyy runoutta käsitteleviä teoksia. Suomalaisen kirjallisuuden seuran toimittamana löytyy Oi, runous , romantiikan ja modernismin runouskäsityksiä ja suomalaisista naisrunoilijoista löytyy antologia nimeltä Maailma, katettu pöytä.
Yhtä kaiken kattavaa runokirjaa en HelMet tietokannasta valitettavasti löytänyt. Kirjojen sijainnit löytyvät saman sivuston kautta ( mikä valitettavasti juuri nyt näyttää olevan pois käytöstä)

http://luettelo.helmet.fi/search~S9*fin?/Xars**+poetica*%27&searchscope…

http://luettelo.helmet.fi/search~S9*fin?/amehtonen+p{u00E4}ivi/amehtonen+pz~bivi/1%2C3%2C16%2CB/frameset&FF=amehtonen+pz~bivi&6%2C%2C11

http://luettelo.helmet.fi/search~S9*fin?/Xoi+runous&searchscope=9&SORT=…