Kysymys lastenkirjasta ja Tolkien-sitaatti

Kysytty

Moi, pari kysymystä.

1. Etsin erästä kirjaa, mutten muista nimestä muuta kuin "koira nimeltä--" .
Koiran nimi alkoi Zetalla mutta oli jotain siansaksaa. Takakannessa sanottiin että se tarkoittaa jollain (keksityllä) kielellä rohkeaa ja hieman hölmöä/tyhmää.

Tarina kertoo siitä kun poika löytää koiran piilottelemasta auton alta ja karkaa kotoaan viedäkseen koiran takaisin sen kotimaahan (jonkinlainen diktatuuri, ehkä Euroopassa) ja päätyy pelastamaan sen omistajat, tytön ja toisen pojan, vankilasta ja päästämään muutkin vangit pakoon, jonka jälkeen he jotenkin pakenevat takaisin ensimmäisen pojan kotimaahan, joka oli ehkä Amerikka.

2. J.R.R Tolkienin kirjassa 'the fellowship of the Ring' sanotaan "Not all those who wander are Lost".
Miten se on suomennettu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisikohan etsimäsi kirja Joshua Doderin kirja Koira nimeltä Grk? Kirja ilmestyi suomeksi vuonna 2008 Tanja Falkin kääntämänä. Kirjan takakansiteksti sopii melko hyvin kuvailuusi. Voit lukea lisää kirjasta alla olevasta linkistä. Kirja löytyy oman kirjastoverkkosi kokoelmista.

http://armas.btj.fi/request.php?id=f55f7189859e3777&pid=9789512349838&qtype=b

https://vaski.finna.fi/

Kysymäsi kohta J. R. R. Tolkienin kirjasta Taru sormusten herrasta. 1 : Sormuksen ritarit (The fellowship of the Ring) on kirjan luvusta Konkari.

Tässä runoa vähän pidemmälti:

All that is gold does not glitter,

Not all those who wander are lost: (---)

Panu Pekkanen on suomentanut kyseisen kohdan seuraavasti:

Ei kaikki kulta kiiltävää lie,

vaeltaja ei eksy jokainen (---)

Tolkien, J. R. R.: Taru sormusten herrasta. 1 : Sormuksen ritarit (suom. Kersti Juva ja Eila Pennanen ; runot suom. Panu Pekkanen, WSOY, 2011)

https://archive.org/stream/TheLordOfTheRing1TheFellowshipOfTheRing/The%20Lord%20Of%20The%20Ring%201-The%20Fellowship%20Of%20The%20Ring#page/n181/mode/2up/search/wander