Otsikko
Mitä tehtäviä kuului alla luetelluille 1700-luvun karoliiniarmeijan sotilaan "toimenkuville"? rykmentinkirjuri katselmuskirjuri majoitusmestari sotatuomari …

Kysytty

Mitä tehtäviä kuului alla luetelluille 1700-luvun karoliiniarmeijan sotilaan "toimenkuville"?

rykmentinkirjuri
katselmuskirjuri
majoitusmestari
sotatuomari (auditööri)
rykmentinadjutantti (Armfeltin Norjan retkellä)

Armeijasta erottua:
sotakomissariaatin muonituskirjuri Tukholmassa
konttorikirjuri sotakomissariaatin konttorissa (sotavankeudesta palaavien huolto)
sotakomissaari (armeijan kuljetus Suomeen)

Onko mitään tietoa saatavissa Venäjän sotavankeudesta palaavista (v. 1721)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lyhyitä määritelmiä tehtäville löytyy esim. Centrala Soldatregistret -sivuston sanastosta. Määritelmiä on myös ruotsinkielisessä Wikipediassa sekä Svenska litteratursällskapet i Finlandin Förvaltningshistorisk ordbok -sanastossa:

Mönsterskrivare – Wikipedia

mönsterskrivare - Förvaltningshistorisk ordbok - SLS

Kvartermästare – Wikipedia

kvartermästare - Förvaltningshistorisk ordbok - SLS

Auditör (militär) – Wikipedia

auditör - Förvaltningshistorisk ordbok - SLS

Adjutant – Wikipedia

regementsadjutant - Förvaltningshistorisk ordbok - SLS

Lähteitä ja lisätietoa karoliiniarmeijasta:

Glaeser, M. (2020). By defeating my enemies: Charles XII of Sweden and the Great Northern War, 1682-1721. Helion & Company Limited.

Kankaanpää, M. J. (2001). Suuri Pohjansota, iso viha ja suomalaiset. Toiset aijat.

Kuvaja, C. (2008). Karolinska krigare 1660-1721. Schildts.

Lappalainen, J. T. (2001). Sadan vuoden sotatie: Suomen sotilaat 1617-1721. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.

Partanen, J. (toim.). (2010). Suomalainen sotilas: [2], Hakkapeliitasta tarkk'ampujaan. Karttakeskus.

THGC Publishing, r. (2015). Great Northern War compendium. THGC Publishing, a division of The Historical Game Company, LLC.

Wolke, L. E. (2018). The Swedish army in the Great Northern War, 1700-1721: Organisation, equipment, campaigns and uniforms. Helion & Co.

Sotavangeista:

Efron, V. (2017). Karolinerna efter Poltava. Lind & Co.

Jonson, L. & Toshtendalʹ-Salycheva, T. A. (2009). Poltava: Krigsfångar och kulturutbyte. Atlantis.

Kauppila, M. K. (1992). Kaipuusta kotimaahan: Suuren pohjan sodan jälkeen Venäjältä palanneet suomalaisiin joukko-osastoihin kuuluneet karoliinisotavangit. Helsingin yliopisto.

Kyläkoski, K. (2015). Viipurista Venäjän vangiksi 1710-22. Books on Demand.

Lahtero, J. (1970). Karoliinisotavankien havaintoja Pietari suuren Venäjästä. Turun historiallinen arkisto 23, 7-84.

Sjebaldina, G. (2010). Karolinska krigsfångar i Sibirien. Svenskt militärhistoriskt bibliotek.

Åberg, A. (1991). Fångars elände: Karolinerna i Ryssland 1700-1723. Bokförlaget Natur och Kultur.