Tarvitsisin tietoa oikeudesta hoitoon. Lähinnä kaipaisin mistä saisin käsiini Etelä-Suomen lääninhallituksen ratkaisuja ym. materiaalia aiheeseen liittyen

Kysytty

Tarvitsisin tietoa oikeudesta hoitoon. Lähinnä kaipaisin mistä saisin käsiini Etelä-Suomen lääninhallituksen ratkaisuja ym. materiaalia aiheeseen liittyen

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Edilexistä löytyi 2 oikeustapausta aiheesta oikeus hoitoon, toinen Uudenmaan lääninoikeudesta ja toinen Helsingin hallinto-oikeudesta.Uudenmaan LO
Antopäivä: 18.02.1997
Diaarinumero: D:125/4710/97
Taltio: T:157/6
Luokitus: S:1.07.05.03.04
Alaikäinen, avioliitossa oleva A oli määrätty psykiatriseen
sairaalahoitoon tahdostaan riippumatta. Hänen vanhempiaan
ei ollut ennen hoitoonmääräämispäätöksen tekemistä
kuultu. Kun se seikka, että alaikäinen A oli solminut
avioliiton, ei poistanut mielenterveyslaissa säädettyä
vanhempien kuulemisvelvoitetta, lääninoikeus jätti hoitoonmääräämispäätöksen
vahvistamatta.

MielenterveysL_8_§_2_mom
MielenterveysL_11_§_1_mom

ja
Helsingin HAO
Antopäivä: 14.12.2001
Diaarinumero: D:05705/01/4710
Taltio: T:01/0992/6
Sairaalan psykiatrisesta hoidosta vastaava apulaisylilääkäri
oli määrännyt A:n tahdosta riippumatonta psykiatrista
sairaalahoitoa jatkettavaksi. Päätös, jolla A:n hoitoa oli
jatkettu, oli tehty 18.9.2001. A oli 3.7.2001 alkaen asunut
Niemikotisäätiön tuetussa pienkodissa. Hallinto-oikeus
katsoi, että sanottu pienkoti ei ollut mielenterveysasetuksen
2 §:n 1 momentissa tarkoitettu sairaalan psykiatrista
hoitoa antava yksikkö, jolla on edellytykset antaa
psykiatrista hoitoa. Hallinto-oikeus jätti hoitoonmääräämispäätöksen
vahvistamatta.

MielenterveysA_2_§_1_mom

Samoin on olemassa Marja-Liisa Kotisaaren lisensiaatintutkimus HY:ssä v. 2001, Hoitoon ottaminen.