Otsikko
Tarvitsisin tietoa epävarmuudesta ja sen kokemisesta (experiencing uncertainty). Tarvitsisin nimenomaan psykologisen määritelmän sille.

Kysytty

Tarvitsisin tietoa epävarmuudesta ja sen kokemisesta (experiencing uncertainty). Tarvitsisin nimenomaan psykologisen määritelmän sille.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Psykologisissa tutkimuksissa käytetään usein operationaalisia määritelmiä eli määritellään teoreettinen käsite sen menetelmän avulla, jolla ko. käsitettä mitataan. Käsitteiden määritelmät ovat tutkimuskohtaisia mutta aina sidoksissa tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen.

Ratkaisevaa on siis se, mihin tutkimukselliseen yhteyteen olet oman tutkimuksesi sijoittamassa. Tästä et kerro kovin paljon kysymyksessäsi. Onko kyseessä organisaatiopsykologinen tutkimus? Ketkä ovat ne tutkijat, joiden töihin aiot työssäsi viitata? Miten he ovat käyttäneet kyseistä käsitettä?

Epävarmuuden kokemukset ryhmätyöskentelyssä liittyvät usein ryhmän tavoitteiden epäselvyyteen tai niiden muuttumiseen. Näihin kysymyksiin löytyy teoreettista taustaa W.R. Bionin kirjasta "Kokemuksia ryhmistä". Tutustu myös Jouko Lönnqvistin teoksiin, joissa näitä asioita käsitellään myös ryhmän jäsenten kannalta, vaikka teokset periaatteessa koskevatkin johtajuutta.

Jos olet tutkimassa epävarmuuden kokemuksellisuutta, sinua saattaisivat kiinnostaa ryhmän jäsenten itsearviointiin (self-evaluation in groups) tai identiteetin uhkiin (threats to identity in groups) kohdistuvat tutkimukset. Näillä hakusanoilla löytyy useita tutkimuksellisia viitteitä esim. Internetistä.