"Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla". Mitä mahtaa tarkoittaa "pivossa"? Ansassa, pidoissa...?

Kysytty

"Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla". Mitä mahtaa tarkoittaa "pivossa"? Ansassa, pidoissa...?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoissa sähköisenä käytössä oleva ”Kielitoimiston sanakirja” kertoo, että sanan ”pivo” merkitys on ’koura’. Sanalla mainitaan olevan vanhahtava sävy, eikä sitä taideta yleiskielessä enää oikein käyttääkään muuta kuin tuossa sanonnassa. Nykykielellä sanonta siis olisi ”parempi pyy kourassa kuin kymmenen oksalla”.

237 ääntä

Kommentit

"Vappu tulee käki kainalossa, pääskynen pivon pohjassa"

Eiköhän kirjastossa ole myös vanha kunnon Nykysuomen sanakirja, joka esittelee laajasti vähän vanhempaa sanastoa, lähinnä 1900-luvun alkupuolelta. P-alkuisten sanojen osuus valmistui 1953 ja ilmestyi 1956.
PIVO = koura; kouran täysi, pivollinen
PIVOLLINEN = pivon täysi, kourallinen
PIVOTA = koota tai sitoa (pellavia, viljaa tms.) pivoiksi
NS:n esimerkkejä:
Pitää jotakin pivossaan. Juoda pivostaan. Pivo jauhoja, tuhkaa, olkia.
"Parempi on pivollinen lepoa kuin kahmalollinen vaivannäköä." (Raamattu, Saarnaajan kirjan luvusta 4)

Pivossa-pidossa-otteessa. Ihmiskehon henkisten ja fyysisten mittojen sisään sopiva määre. Kahmalollinen-kahmaisullinen. Ylivuotava, hallitsematon määre.

joo

pivo,piva = olut monessa slaavikielessä.hmmm.

Toivottavasti kukaan ei ryhdy määräilemään, että kaikki vanhat hyvät sanonnat on "suomennettava" kuten on Raamatun tekstikin väännetty ilmeettömäksi nykysuomeksi.