Otsikko
Ovatko antigeenit ihmisellä perinnöllisiä?

Kysytty

Ovatko antigeenit ihmisellä perinnöllisiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Antigeenit ovat rakenteita, joita vastaan immuuni- eli puolustusjärjestelmämme reagoi. Useimmiten sanaa käytetään erilaisten taudinaiheuttajien, kuten virusten ja bakteerien, yhteydessä. Puhutaan esimerkiksi erilaisista virusantigeeneista, joista esimerkkinä Covid-19-pandemian yhteydessä tunnetuksi tulleet SARS-CoV-2-viruksen pinnalla olevat piikkiproteiiniantigeenit, joita hyödynnetään taudin diagnostiikassa.

Autoimmuunitaudeissa immuunijärjestelmä hyökkää kehon omia rakenteita eli autoantigeenejä kohtaan. Auto-etuliite juontuu kreikan sanasta autos, ja tarkoittaa omaa tai itseä. Autoantigeenit ovat perinnöllisiä eli perintötekijöidemme määrittämiä. Autoimmuunitautien perinnöllisyys ei kuitenkaan liity näiden antigeenien ominaisuuksiin.

Eli lähtökohtaisesti perimämme ei koodaa antigeenejä, mutta häiriötilanteessa (autoimmuunisairaus) saatamme hyökätä itseämme kohtaan, ja tällöin antigeenit ovat omien geeniemme tuotteita, ja siten perinnöllisiä.

Duodecim. Antigeeni.
Duodecim. COVID-19-taudin vasta-ainediagnostiikka.
Duodecim. Onko autoimmuunitautien mysteeri ratkennut?
WorldReference.com. auto-.