Onko Karjalasta ja/tai sen historiasta, tai mistään Karjalaan liittyvästä, ehkä jopa evakkotarinoista kirjoitettu selkokirjoja? Jos ei, mistä saisi…

Kysytty

Onko Karjalasta ja/tai sen historiasta, tai mistään Karjalaan liittyvästä, ehkä jopa evakkotarinoista kirjoitettu selkokirjoja? Jos ei, mistä saisi selkokirjatyylistä, helppoa tietoa aiheeeta Karjala?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanna-Liisa Knuutilan selkokirja Jäätyneet tiet (Reuna, 2020) on selkokielinen romaani, joka kertoo pohjoissuomalaisten naisten evakkomatkasta ja kotiinpaluusta. Kirjan henkilöt eivät ole karjalaisia, mutta kokivat evakkotien.

Marja Simolan kirjoittamat selkokirjat Sellaista oli Viipurissa (Ilias, 2010) kertoo Kotilaisen perheen elämästä Viipurissa 1920- ja 30-luvuilla. Jatko-osa Jäähyväiset Viipurille (Kirjokansi, 20119 kertoo perheen elämästä sodan aikana, kahdesta evakkomatkasta ja asettumisesta uudelle paikkakunnalle. Marja Simolan kirjat perustuvat hänen oman sukunsa tarinaan. Kirjan päähenkilön Otto Kotilaisen elämästä kertoo myös  Marja Simolan kirjoittama Täyttä elämää (Ilias, 2004).

Selkokirjoja voi etsiä esimerkiksi Helmet-tietokannasta hakusanalla selkokirjat. Hakuun voi yhdistää vaikka asiasanan evakot tai Karjala tai Viipuri.

www.helmet.fi