Ottaako Helsingin kirjasto vastaan lahjoituksia? Esimerkiksi suosittujen aikakauslehtien vuosikertoja?

Kysytty

Ottaako Helsingin kirjasto vastaan lahjoituksia? Esimerkiksi suosittujen aikakauslehtien vuosikertoja?

Vastaus

Vastattu

Kirjastot ottavat harkiten ja valikoiden vastaan lahjoituksia, mutta vain sellaisia julkaisuja, jotka puuttuvat kokoelmasta. Suosittujen aikakauslehtien vuosikerrat eivät kuulu kirjastoissa pysyvästi säilytettäviin aineistoihin, joten niitä on kyllä turha tarjota. Kirjastot itsekin antavat niitä vuosittain ilmaiseksi tai myyvät hyvin halvalla saadakseen tilaa uusille lehdille. Käytännössä ainoa toivottu täydennysaineisto koostuu vanhemmasta kirjallisuudesta, joka on päässyt kirjastosta katoamaan. Aina kannattaa käydä oman kirjaston johtajan kanssa puhumassa, jos on jotain lahjoitettavaa, siis muuta kuin aikakauslehtiä.

Heikki Poroila