Osallistumisoikeus asunto-osakeyhtiön yhtiökokoukseen?

Kysytty

Osallistumisoikeus asunto-osakeyhtiön yhtiökokoukseen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Isännöitsijän käsikirjassa (1998, Kiinteistöalan kustannus Oy) luvussa Osallistumisoikeus viitataan lakiin asunto-osakeyhtiöstä ja (AOYL) ja osakeyhtiölakiin (OYL) ja sanotaan näin:
"Jokaisella osakkeenomistajalla on oikeus osallistua yhtiökokoukseen ja käyttää siellä puhevaltaa. Asunto-osakeyhtiössä kokoukseen osallistumisen edellytykseksi ei voida asettaa velvollisuutta ilmoittautua kokoukseen ennakolta. Oikeus osallistua yhtiökokoukseen edellyttää sen sijaan, että osakkeenomistaja on merkitty osakeluetteloon tai hän on esittänyt saannostaan luotettavan selvityksen. Toisaalta, jos osakkeenomistaja on luovuttanut osakkeensa, eikä siten enää ole osakkeiden omistaja, ei pelkkä osakeluettelomerkintä enää voi tuottaa osallistumisoikeutta kokoukseen. Mikäli tilanne on yhtiön tiedossa, eikä uusikaan omistaja ole esittänyt asianmukaista selvitystä saannostaan, ei tällaisten osakkeiden osalta yhtiökokouksessa voi olla edustettuna laillisesti kukaan." (108)