Otsikko
Onko katkaisuasentajalla oikeus mennä asuinhuoneistoon talonmiehen tai isännöistijän kanssa sähkömittarille. Estääkö joku lakipykälä sen?

Kysytty

Onko katkaisuasentajalla oikeus mennä asuinhuoneistoon talonmiehen tai isännöistijän kanssa sähkömittarille. Estääkö joku lakipykälä sen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Viittaamme alla löytyneisiin lakikohtiin ja tunnettuihin asiantuntijapalveluihin, koska emme anna lakiasiain vastuullisia asiantuntijapalveluja. Nähtävästi kyseessä on asunto-osakeyhtiö, kun sieltä löytyy isännöitsijä ja vielä talonmieskin.
Ainakin asunto-osakeyhtiölain 79 §:n mukaan on yhtiön hallituksen jäsenillä ja isännöitsijällä sekä hallituksen tai isännöitsijän valtuuttamalla oikeus päästä huoneistoon, kun se on tarpeellista huoneiston hoitoa tai yhtiön suorittamaa korjaustyötä varten. Käynti huoneistossa on järjestettävä osakkeenomistajalle ja huoneiston haltijalle sopivana aikana, jollei työn kiireellisyys tai laatu sitä estä. Jos pääsy kielletään, on hallituksen jäsenellä ja isännöitsijällä oikeus saada poliisilta virka-apua.

Voi siis olla isännöitsijän kannasta riippuvaa, onko sähköjen katkaisu "tarpeellista hoitoa".

Jos asunto-osakeyhtiön huoneistoja lämmitetään sähköllä, aiheutuisi yhtiön omaisuudelle sähköjen katkaisemisesta helposti niin suuri vahinko, että isännöitsijän voi arvella vastustavan sähköjen katkaisemista huoneistosta.

Töölön kirjaston maksuttomassa oikeudellisessa neuvonnassa annetaan lakiasiain neuvontaa maanantai-iltaisin. Alla vielä lisää tietoa tästä palvelusta:

Asianajajapäivystys 4.9. – 27.11.2006
Suomen asianajajaliiton Helsingin asianajajayhdistyksen jäsenet antavat maksutonta neuvontaa oikeudellisissa asioissa. Päivystykset järjestetään maanantaisin klo 17.00-19.30 kirjaston kokoushuoneessa 4. kerroksessa. Asianajaja antaa tietoa siitä, onko asiassa tarpeen hakea oikeudellista asiantuntija-apua tai ohjaa oikean viranomaisen tai asiaan perehtyneen asianajajan puoleen.
Päivystyksessä ei voida laatia asiakirjoja eikä hoitaa laajempia toimeksiantoja. Päivystyspaikassa on mahdollisuus keskustella luottamuksellisesti. Vastaanotolle ei oteta ajanvarauksia.