Pienen taloyhtiön kirjanpito / Tilinpäätös vastuut?

Kysytty

Taloyhtiön kolmesta jäsenestä yksi toimii muiden selkien takana.
Käyttää taloyhtiön varoja yms.
Henkilö, jonka vastuulla on yhtiön kirjanpito/tilinpäätös, hyväksyy kaiken. Miten heidät saa vastuuseen teoistaan nyt, tai muutaman vuoden takaa? Kysymykseni on siis lähteistä. (En odota teidän tietävän näitä juttuja, vain osaavan neuvoa lähteille, kun mahd lakimieheen yms ei ole).
Löytyykö aiheesta jotain artikkeleita?
Itse en ole onnistunut löytämään mitään.

Vastaus

Vastattu

Pienessä taloyhtiössä ongelmat usein korostuvat.

Osakkaalla on kuitenkin oikeus poitää kiini seuraavista:

Hallinnoimisoikeuksina on pidetty mm. seuraavia oikeuksia:

  • oikeus osakekirjan saamiseen
  • oikeus osakeluettelomerkintöjen ja muiden vastaavien tekemiseen
  • oikeus osallistua yhtiökokoukseen ja käyttää siellä osakasoikeuksia
  • oikeus vaatia haluamansa asian käsittelyä yhtiökokouksessa
  • oikeus saada määrätyissä tilanteissa henkilökohtainen kutsu yhtiökokoukseen
  • oikeus moittia yhtiökokouksen päätöstä ja vaatia sen muuttamista
  • oikeus vaatia kanteella yhtiöjärjestyksen kohtuullistamista
  • oikeus vaatia uuden asunto-osakeyhtiölain 9-luvun 13 §:n tarkoittamissa tapauksissa erityistä tarkastusta Omataloyhtiö

Kannattaa myös lukea Kiinteistöliiton sivuilta Osakkeenomistajien yhdenvertaisuudesta.

Kiinteistöliiton sivuilla on myös asiaa tilin- tai toiminnantarkastajan vaatimisesta: " Tulee kuitenkin huomioida, että asunto-osakeyhtiölain mukaan toiminnantarkastaja tulee aina valita, jos vähemmistöosakkeenomistajat (eli osakkaat, joilla on vähintään 1/10 kaikista osakkeista tai 1/3 kokouksessa edustetuista osakkeista) sitä vaativat joko varsinaisessa yhtiökokouksessa tai yhtiökokouksessa, jossa asiaa on kokouskutsun mukaan käsiteltävä."

Toteutus voi sitten tietenkin olla paljon vaikeampaa...