Osaisitteko arvioida kuinka paljon kirjastot (yskittäiset tai vaikka Helmet-aluea) "tienaavat" myöhästymismaksuina? Mihin nämä varat käytetään? Kiitos paljon…

Kysytty

Hei, osaisitteko arvioida kuinka paljon kirjastot (yskittäiset tai vaikka Helmet-aluea) "tienaavat" myöhästymismaksuina? Mihin nämä varat käytetään? Kiitos paljon jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jokaisen HelMet-alueen kaupungin kirjastojen rahaliikenne menee oman kaupungin talousjärjestelmän kautta eli yhteistä tietoa esimerkiksi myöhästymismaksukertymästä ei ole, ellei sellaista ruveta erikseen keräämään talousluvuista. Yleinen käytäntö Suomen kunnissa on, että myöhästymismaksun kaltainen tulokertymä arvioidaan taloussuunnitelmassa etukäteen ja se sitten ylitetään tai alitetaan sen mukaan, miten lähelle toteutunutta on osuttu.

Myöhästymismaksuja kertyy - kiitos meille ihmisille niin tavallisen huonon muistin ja muun unohtelun takia - niin runsaasti, että summilla on talousarvioissakin merkitystä. Sanoisin omasta noin 30 vuoden palvelutiskikokemuksesta, että keskikokoisen kirjaston kassalippaaseen tulee päivittäin kymppejä, mutta luonnollisestikin maksuvirta vaihtelee tavattomasti eikä keskimääräistä päivää ole koskaan. Rahat menevät näennäisesti kaupunkien pohjattomaan kassaan, mutta talousarvion kautta ne kyllä keventävät kirjaston omaa taloutta. Ison kaupunginkirjaston kohdalla puhutaan helposti sadoistatuhansista euroista.

Kirjaston näkökulmasta myöhästymismaksuissa ei kuitenkaan ole ensisijaista niillä kerättävä raha. Kirjastoille myöhästymismaksut ovat eräs keino pitää aineisto liikkeellä ja estää lainojen jämähtäminen koteihin. Kokemuksen kautta on opittu, että rahan menetyksen uhka on tässäkin asiassa tehokas renki, vaikka ei myöhästymisiä kokonaan estäkään. Modernin tietotekniikan avulla pyritään lainaajia myös muistuttelemaan pian koittavasta viimeisestä lainapäivästä, joten kirjasto ei varsinaisesti pyri "tienaamaan", se on enemmänkin ikävä sivuilmiö ja ihannemaailmassa tavara liikkuisi hyvin ilman sanktioiden uhkaakin.

Myöhästymismaksujen kertymään vaikuttaa myös mahdollisuus uusia lainoja verkon kautta. Kun usein syynä myöhästymiseen ei ole huolimattomuus vaan se, ettei palautus kerta kaikkiaan fyysisesti ole mahdollista, nettiuusiminen pelastaa pulasta - ja vähentää kirjaston "tienestiä".

Heikki Poroila