Osaisikohan kirjastonhoitaja kertoa, mikä on koiraan ja uroksen ero? Liittyykö se fysiologisiin piirteisiin? Mahdollisimman tyhjentävä vastaus - missä,…

Kysytty

Hei, osaisikohan kirjastonhoitaja kertoa, mikä on koiraan ja uroksen ero? Liittyykö se fysiologisiin piirteisiin? Mahdollisimman tyhjentävä vastaus - missä, milloin, miksi tämä "ero" on saanut alkunsa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uros-nimitystä käytetään yleensä suurikokoisista nisäkkäistä, mutta tarkempaa tietoa termien alkuperästä ei meidän lähteistämme löytynyt.
Kysyimme tarkempaa vastausta Kotimaisten kielten keskuksesta.
Tässä erityisasiantuntija Kirsti Aapalan vastaus:

"Koiras ja uros ovat osittain toistensa synonyymeja: molempia voidaan yleiskielessä käyttää merkitsemässä eläinlajin urosta, ja lisäksi uros tarkoittaa myös täysikasvuista miestä tai sankaria (tieto löytyy mm. Kaisa Häkkisen Nykysuomen etymologisesta sanakirjasta. Veijo Meren Etymologinen sanakirja on ennemminkin kaunokirjallisuutta eikä sitä kannata käyttää lähteenä.)

Uros on näistä kahdesta vanhempi. Siitä on kirjallisia tietoja jo Mikael Agricolalla, siis niin kaukaa kuin suomenkielistä kirjallisuutta on ollut. Sanalla on vastineita ainakin lähisukukielissä ja saamessa. Koiras on johdettu sanasta koira, ja varhaisin tieto sen käytöstä kirjallisuudessa on v. 1637. Kansankielessä sekin on varmaan ollut paljon aiemmin käytössä. Koiraalla on murteissa myös muita merkityksiä, joita voi tarkastella Suomen murteiden sanakirjan verkossa olevasta jaksosta: http://kaino.kotus.fi/sms/?p=article&word=koiras&sms_id=SMS_7ad88bc1ac8…

21 ääntä
Asiasanat

Kommentit

En saanut selvää, että voiko sanaa ”uros” käyttää suomenkielessä lintuista puhuttaessa. Vai onko oikea sana ”koiras”.