Mitä tyttäremme nimi Elea tarkoittaa ja miten harvinainen nimi se on? Liittyy jumaluuteen.

Kysytty

Mitä tyttäremme nimi Elea tarkoittaa ja miten harvinainen nimi se on? Liittyy jumaluuteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Väestörekisterin mukaan Elea nimisiä tyttöjä on Suomessa ollut yhteensä 40. Ensimmäisiä kertoja nimi on rekisterin mukaan tullut käyttöön 1900-19, jolloin Elea nimisiä oli kolme. Vuonna 2006 Elea nimen sai 24 tyttöä.
Elea-nimen on päätelty olevan lyhenne Eleanor-nimestä, joka merkitsee arabian kielellä "Jumala on valoni". Elea on myös muinainen kreikkalaisten perustama kaupunki Etelä-Italiassa (nyk. Velia). Kaupugin nimen etymologiasta ei löytynyt tietoa käytettävissä olevista lähteistä.
Nimistä voi etsiä tietoa seuraavista teoksista
Lempiäinen: Suuri etunimikirja (1999)
Vilkuna: Etunimet (uud.p. 1997)
Joka kodin suuri nimikirja (1996)
Kiviniemi: Iita Linta Maria ( 1993)
Riihonen: Mikä lapselle nimeksi? (1992).
Saarikalle-Suomalainen: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön

40 ääntä

Kommentit

Elea tyttönen paita kakkainen

Saamelainen nimi?

Suomenkieliseen nimipäiväkalenteriin v. 2025

Vastauksessa kerrottu Elea-tyttöjen yhteismäärä 40 on ilmeisesti vuodelta 2006, ei vastauksen päivityspäivän tilanteen mukainen.
DVV kertoo elokuussa 2023, että Elea-nimi on annettu vuoden 1900 jälkeen noin 1300:lle lapselle. Edesmenneet ovat luvussa mukana, mutta nimi oli ennen vuotta 2000 vielä hyvin harvinainen.