Mistä tulee ja mitä tarkoittaa sukunimi Kervinen?

Kysytty

Mistä tulee ja mitä tarkoittaa sukunimi Kervinen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisimpien suomalaisten sukunimien alkuperästä, varhaisvaiheista ja levikistä kertoo Otavan kustantama Uusi suomalainen nimikirja (1988). Sen mukaan Kervinen on karjalais-savolainen sukunimi, joka on kehittynyt sellaisesta germaanisesta henkilönnimestä kuin Gerwen, Gerwi, Kerwin, Garwen. Samaa alkuperää on Karvinen. Kervinen on tunnettu Suomen ulkopuolellakin Skandinaviassa, Gotlannissa ja Baltiassa, joten sen tuloa Suomeen ei voida tarkkaan tietää. 1500-luvulla nimi oli levinnyt Kannakselle sekä Laatokan Karjalaan.

16 ääntä

Kommentit

Eräässä ranskalaisessa lähteessä oli tietona, että Kervin on
Kevin nimen harvinaisempi muoto. Kervin on keltti-peräinen nimi ja tarkoittaa "nuorta tainta". USA:nkin hautausmailla on paljon Kervin nimisiä, joiden juuret ovatkin etupäässä Irlannissa, josta Keltit levittäytyivät Itämerellekin.