Mistä sukunimi Reijonen tulee? Tarkoittaako sukunimi jotain? On arvailuja, että se tulisi alunperin Venäjältä? Vai onko ihmisen etunimi ensin vain ollut…

Kysytty

Mistä sukunimi Reijonen tulee? Tarkoittaako sukunimi jotain?

On arvailuja, että se tulisi alunperin Venäjältä?

Vai onko ihmisen etunimi ensin vain ollut Reijonen ja sitten, kun sukunimet otettiin käyttöön, niin siitä tehtiin myös sukunimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

”Uusi suomalainen nimikirja” (Otava, 1988) kertoo, että sukunimi ”Reijonen” perustuu kreikkalaisperäiseen etunimeen ”Gregorius”, josta on syntynyt kansanomainen muoto ”Reijo”. Isännimestä ”Reijo” lienee puolestaan kehittynyt talonnimi ”Reijonen” ja lopulta sitten tuosta talonnimestä vastaava sukunimi. Nimi ”Gregorius” merkitsee ’valpasta’, ja sitä käyttävät sekä ortodoksit että katolilaiset.

Vanhimmat kirjallisen maininnat sukunimestä ”Reijonen” ovat peräisin 1500-luvulta: Nils Reijon ja Oloff Reijon Viipurin pitäjästä 1543. Muita varhaisia asiakirjamainintoja ovat Mikkelin pitäjän Matti Reijonen 1640 ja Kiteen Poroskavaaran Nuutti Reijonen 1650-luvulla. Käkisalmesta on kirjattu ylös muoto greius greiuson, joka saattaisi hyvin viitata myös Reijoseen. Vanhimmat tiedot ovat joka tapauksesta Savosta ja Karjalasta, ja myöhemminkin nimen kantajia on asunut eniten Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-Savossa, vaikka toki nykyään nimi on jo levinnyt ympäri Suomea.

Reijonen näyttää olevan varsin elinvoimainen sukunimi. Osoitteesta http://verkkopalvelut.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1 löytyvän Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun mukaan Reijonen-nimisiä suomalaisia on ollut 2 580. Nykyisenä nimenä se on 1 390 suomalaisella, joista miehiä on 704 ja naisia 686.