Onko tietoa, mistä sukunimi Hassi on lähtöisin? Onko suomalaista alkuperää vai mahdollisesti ulkomailta kulkeutunut?

Kysytty

Onko tietoa, mistä sukunimi Hassi on lähtöisin? Onko suomalaista alkuperää vai mahdollisesti ulkomailta kulkeutunut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan teos ”Sukunimet” (Otava, 2000) kertoo, että sukunimi ”Hassi” ja muut vastaavat muunnelmat (”Hassinen”, ”Hasso”, ”Hesse” jne.) ovat saksalaista alkuperää ja pohjautunevat nimitykseen ”der Hessen” eli ’hesseniläinen’. Toinen vaihtoehto on etunimen ”Harald” tai muun etunimen muunnos. Nimi on joka tapauksessa Suomessa jo vanha, sillä varhaisimmat kirjalliset maininnat ovat jo 1400-luvulta: Euran Oloff Hasse vuodelta 1441 ja Tyrvään Laurens hassi vuodelta 1472. Noin vanhoina aikoina kirjoitusasussa oli horjuvuutta, joten sama nimi on saatettu kirjoittaa useillakin eri tavoilla.

Nimen kulkeutumisesta Suomeen ei ole varmaa tietoa, ja se onkin saattanut kulkeutua useita eri reittejä. Ainakin Tallinnassa ja Visbyssä tiedetään näitä nimimuotoja esiintyneen. Muoto ”Hassi” on tunnettu sukunimenä erityisesti Karjalassa ja Pohjanmaalla, mutta nykyään luonnollisesti nimeä voi löytyä ympäri Suomea.

8 ääntä

Kommentit

Olen kuullut selityksen, että hassi tarkoitti aikoinaan kalansäilytykseen tarkoitettua rakennelmaa joen varrella. Suomessa on myös Hassin kylä, jossa sijaitsee Hassi niminen talo Hassinkosken rantamilla.