Osaisiko joku sanoa mikä kirja kyseessä? Luin sen useampi vuosi sitten enkä muistan kirjan nimeä, kirjailijaa tai hahmojen nimiä. Kirja kertoo keski-ikäisestä…

Kysytty

Osaisiko joku sanoa mikä kirja kyseessä? Luin sen useampi vuosi sitten enkä muistan kirjan nimeä, kirjailijaa tai hahmojen nimiä. Kirja kertoo keski-ikäisestä isästä, kuka käy paljon työmatkoilla ja on menossa transsukupuolisen ystävänsä hautajaisiin. Kaikki tämä muistaakseni sijoittui Ranskaan. Hän menee hautajaisia varten Ranskan maaseudulle missä mahdollisesti eksyy ja päätyy maatilalle missä on häntä nuorempi nainen kuka joko omistaa maatilan tai on siellä töissä. Muistaakseni kirjailija oli nainen ja myös ranskalainen mutta en osaa sanoa varmasti. Kirja sijoittui 2000-luvun alulle.

Vastaus

Vastattu

Annettujen vihjeiden perusteella arvelen, että kirja on ollut Anna Gavaldan Lohduttaja (Gummerus, 2009). Kirjan paljon matkustelevan päähenkilön Charles Balandan vie Ranskaan uutinen hänen lapsuudenystävänsä Alexis Le Menin äidin kuolemasta. Charles matkustaa tapaamaan ystäväänsä, johon ei ole ollut yhteydessä pitkään aikaan, ja matkallaan hän kohtaa Katen... – Kirjan "vanha transu" on takaumajaksoissa muisteltu Tantiksi kutsuttu Maurice Charpieu, joka huolehti Alexisista tämän sairaanhoitajaäidin ollessa töissä. Kirjaan sisältyy kuvaus Tantin hautajaisista, joihin Charles ja Alexis osallistuivat.

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/http%253A%252F%252Fwww.btj.fi%252Fat_1396713