Osaatteko suositella hyviä itseilmaisua ja kielellistä kehtiystä tukevia kirjoja esikouluikäiselle? Entä kirjoja joiden tarinat tukisivat lasta kestämään…

Kysytty

Osaatteko suositella hyviä itseilmaisua ja kielellistä kehtiystä tukevia kirjoja esikouluikäiselle? Entä kirjoja joiden tarinat tukisivat lasta kestämään epäonnistumisen kokemuksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Monesta klassikoksi muodostuneesta lastenkirjasta löytyy epäonnistumisen teema, esimerkiksi käy vaikka Gösta Knutssonin Pekka Töpöhännän seikkailut tai Astrid Lindgrenin Katto-Kassinen tai Se pikkuinen Lotta. Vanhoissa klassikkosaduissa on vastoinkäymisiä ja epäonnistumisia ennen onnellista loppua.

Hilkka Ylösen toimittava Satuviitta on tarkoitettu lapsia auttavien aikuisten käyttöön. Kokoelman sadut on valittu koska ne auttavat käsittelemään lapsen pelon tai ahdistuksen tunteita.

Julia Donaldsonin Ekaluokkalaiselle Leo Lohikäärmeelle (kuvakirja) sattuu yhtä mittaa vahinkoja ja yllättäviä käänteitä, mutta hän ottaa iloisesti avun vastaan ja näkee aina ratkaisun uudessa tilanteessa. Vauhdikas ja mielikuvituksellinen kirja. Teksti on runomuodossa.

Moost, Rudolph,: Ei tee mitään eli niin voi sattua kenelle tahansa!
”Pöllö on järjestämässä teatterinäytöstä. Eddi-karhu haluaisi myös mielellään esiintyä.
Mutta mitä enemmän hän auttaa, sitä enemmän paikka tuhoutuu, kunnes hänen ei anneta tehdä yhtään mitään. Eddi ei olekuitenkaan tehnyt vahinkoa tahallaan, sellaistahan voi sattua kenelle tahansa, vai voiko…?”

Kielellistä ilmaisua kehittää varmasti kaikki hyvä kirjallisuus! Kielellä leikittelevät runot voivat olla avuksi. Esimerkiksi Jukka Itkosen tai Kirsi Kunnaksen runot voisivat olla tähän tarkoitukseen hyviä. Laura Ruohosen runokirja Yökyöpeli on hyvä!

Viime aikoina on julkaistu kylläkin ehkä etupäässä pienemmille lapsille suunnattuja paljon erilaisia kuvasanakirjoja, voisiko niistä olla hyötyä?

Sinikka ja Tiina Nopolan Risto Räppääjä –sarja on eskari-ikäisten suuressa suosiossa. Juban piirtämät kaksi Minerva-sarjakuvaa ovat hauskoja seikkailukirjoja. Hyviä oppaita erilaisiin hankaliin tilanteisiin ovat esim. Nordqvistin Viiru ja Pesonen, Bergströmin Mikko Mallikas-kirjat, Bourgeoisin Franklin-kirjat.

Helsingin kaupunginkirjaston (www.lib.hel.fi) sivuillta löytyy hyvä kuvitettu kirjavinkkilista lasten kuvakirjoista arjen eri tarpeisiin, josta voisi löytää sopivaa lukemista. Se löytyy sivuston ”Aihepakettiarkistosta”. Kirjoita hakupalkkiin: Koko elämä kuvakirjoissa (Sivulle pääsee tietysti myös googlaamalla vaikka sanat: Helsingin kaupunginkirjasto koko elämä kuvakirjoissa).