Haluaisin äänikirjavinkkejä. Minkälaiset äänikirjat olisivat mielenkiintoisia 2-3-vuotiaalle, 10-vuotiaalle ja 60-vuotiaalle?

Kysytty

Haluaisin äänikirjavinkkejä. Minkälaiset äänikirjat olisivat mielenkiintoisia 2-3-vuotiaalle, 10-vuotiaalle ja 60-vuotiaalle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

2-3-vuotiaat voisivat pitää musiikkisatu-paketeista, joissa on kasetin tai cd:n lisäksi myös kirjanen. Kuulija voi siis kuunnellessaan seurata tarinaa kirjasta. Esim.Puuha-Petestä, Muumeista, Nalle Puhista tai Ti-ti-nallesta kertovat sadut varmaan kävisivät. Puuha-Pete –aiheisia ovat mm.Peten saappaat, Anni ahkeroi, Kisu kiipelissä, Muumeista kertovat mm.Tiukka naapuri, Muumilaakson kevät, Nalle Puhista mm.Nalle Puh ja Tiikeri ja Ti-ti-Nallesta Ti-ti Nallen ja Taun salainen seikkailu ja Ti-Ti-Nallen uniseikkailu. Voit etsiä lisää musiikkisatuja Helmet-tietokannasta esim. valitsemalla Helmet-haun etusivulta Aineistohaku lapsille, ja kirjoittamalla hakulaatikkoon hakusanaksi musiikkisatu. Jos haluat etsiä vaikka Puuha-Petestä kertovia satukasetteja kirjoita hakulaatikkoon musiikkisatu Puuha-Pete. Satutunti- satukasettisarja on sarja, jossa jokaisessa kasetissa on useampia satuja joista osa sopii pienillekin lapsille. Löydät sarjan satukasetit –ja cd:t Helmetistä kirjoittamalla hakusanoiksi satutunti äänikirjat.
10-vuotiaalle voisi suositella mm. Sinikka ja Tiina Nopolan Risto Räppääjiä, Tuula Kallioniemen Tossavaiset- sarjaa, miksei Toini Vuoriston Noita Nokinenä-kuunnelmiakin. Roald Dahlin Jali ja suklaatehdas-kirja on myös äänikirjana, samoin Enid Blytonin Viisikko – ja Seikkailu-sarjoista on tehty äänikirjoja. Merja Jalon hevoskirjoja on äänikirjoina, kuten myös Anders Jacobssonin ja Sören Olssonin Bert- ja Lasse –sarjan kirjoja sekä Sempen Pikku Nikke-sarjaa. Myös Taru sormusten herrasta- trilogia on äänikirjana, se menisi ehkä tottuneelle lukijalle/tarinoitten kuuntelijalle. Se on saatavissa kuutena 10 cd:n tai kasetin pakettina, joten sen kuunteleminen on vähän pidempi projekti. Helmetistä voit etsiä melkein kaikkia näitä äänikirjoina valitsemalla joko sanahaun tai Aineistohaun lapsille, ja kirjoittamalla sitten hakulaatikkoon kirjan/kirjasarjan nimen ja hakusanan äänikirjat (esim.Risto Räppääjä äänikirjat). Joillekin vanhemmille äänikirjoille ei äänikirjat-asiasanaa ole viety rekisteriin, toinen tapa etsiä on valita Aineistohaku lapsille->Monipuolinen haku ja kirjoita sitten laatikkoon sarjan nimi, esim.Viisikko ja rajata aineisto kaseteiksi (aineisto-kohdassa pudotusvalikossa). Tai sitten voit vain etsiä kirjasarjan tai kirjailijan nimellä, luettelosta näkee kyllä onko kyseessä kirja vai kasetti.
Aikuisille äänikirjoja on tehty mm. Leena Lehtolaisen, Laila Hietamiehen, Arto Paasilinnan, Pirjo Tuomisen, Tuula-Liina Variksen, Kalle Päätalon, Agatha Christien ja monen muun kirjailijan tuotannosta. (tietyn kirjailijan äänikirjat löydät valitsemalla sanahaun ja laittamalla hakusanoiksi kirjailijan nimen ja äänikirjat). Knalli ja sateenvarjo- kuunnelmasarjaa on myös saatavissa kirjastoista. Voit etsiä Helmetistä suomenkielisiä äänikirjoja aikuisille vaikka näin: Valitse sanahaku, ja kirjoita hakusanaksi äänikirjat and not lastenkirjallisuus, ja rajaa vielä kieli-valikosta haku suomenkielisiin (näin saat hakutuloksesta vähän pienemmän ja helpommin selattavan, kun ainakin osa lasten äänikirjoista jää tuloksen ulkopuolelle). Myös monia elämäkertoja löytyy kuunneltavina, jos haluat etsiä erityisesti niitä kirjoita hakulaatikkoon elämäkerrat äänikirjat Lähes kaikki äänikirjat saat nähtäviksi kirjoittamalla hakulaatikkoon yksinkertaisesti äänikirjat ilman mitään rajauksia.. Lukijoitten taso äänikirjoissa vaihtelee jonkun verran. Pidettyjä lukijoita ovat ainakin Heikki Määttänen ja Leena Kellosalo, jotka ovat lukeneet sekä lasten että aikuisten äänikirjoja.