Olen ajatellut hankkia sähköisen potkulaudan. Onko sellaisen käyttö kävelyn sijasta sallitua Helsingissä? Tarvitseeko sellaisen käyttämiseen luvan? Missä…

Kysytty

Hei,
Olen ajatellut hankkia sähköisen potkulaudan. Onko sellaisen käyttö kävelyn sijasta sallitua Helsingissä? Tarvitseeko sellaisen käyttämiseen luvan? Missä Helsingissä myydään sähköisiä potkulautoja, voiko sellaista kokeilla jossain? Kysyn, koska sähköisiä potkulautoja ei Helsingin katukuvassa ole näkynyt.
Jos käyttö on hankalaa tai kiellettyä Helsingissä, mikä muu tapa sopisi liikkumiseen, kun kävely on hankalaa? Pyörä, skeittilauta, rullaluisitmet tai sähköpyörötuoli eivät ole vaihtoehtoja. Miten esimerkiksi Segway?
Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ajoneuvolakiin tuli muutoksia 1.1.2016. Sen myötä monet uudet sähköiset liikkumisvälineet tulivat liikenteessä laillisiksi. Niiden hankkimiseen ei tarvita lupaa. Sähköisiä liikkumisvälineitä ovat esimerkiksi Segway-tyyppiset kulkuvälineet, sähköiset tasapainolaudat, sähköiset potkulaudat, yksipyöräiset itsestään tasapainottuvat laitteet sekä sähköavusteiset polkupyörät.

Lain mukaan ajoneuvon teho ja nopeus määräävät mitä liikennesääntöjä noudatetaan. Koko ajoneuvolaki löytyy oikeusministeriön internet-palvelu Finlexistä:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090?search%5Btype%5D=pi…

Sen pykälistä 2 ja 19a löytyy mm. sähköpotkulautaan liittyvää lakiasiaa.

Ainakin monessa verkkokaupassa näytetään sähköpotkulautoja myytävän.

0 ääntä

Kommentit