Mitkä olivat 1993 kirjastolain tärkeitä muutoksia/painopisteitä?

Kysytty

Mitkä olivat 1993 kirjastolain tärkeitä muutoksia/painopisteitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Löydät Suomen ajantasaisen lainsäädännön verkko-osoitteesta www.finlex.fi ja sieltä ->Lainsäädäntö ->ajantasainen lainsäädäntö -> sitten voit joko kirjoittaa hakusanaksi kirjastolaki tai etsiä sen aakkosellisesta hakemistosta. Uusi versio on vuodelta 1998 ei 1993. Painamalla kuvaketta jossa on kirjan kuva pääset ajantasalla olevaan lakitekstiin. Lakitekstin sisällä on viitteet muutoksiin - muutoksia voi tarkastella myös luettlokortinnäköisen kuvakkeen takaan. Finlex on helppokäyttöinen ja siellä on jokaiseen kohtaan tarkat ohjeet.
Kohdasta Sähköinen säädöskokoelma saat vuoden ja säädöksen (904/1998) numerolla esiin pdf-muotoisena ao. lain eli siinä painoasussa kuin se alunperin on julkaistu.
Säädöskäännöksistä löytyvät ne Suomen lait, joista on tehty käännökset (kirjastolakia ei valitettavasti ole käännetty virallisesti näille sivuille).
Opetusministeriön sivuilta löytyy englanniksi lakiteksti osoitteesta http://www.minedu.fi/minedu/culture/libraries_gateways.html (library act/library decree). Sivulla on myös Kirsti Kekin teksti :PUBLIC LIBRARIES IN FINLAND - GATEWAYS TO KNOWLEDGE AND CULTURE

Lisäksi www.kirjastot.fi -sivustolla on osio, jossa on lisätietoa kirjastoalan lainsäädännöstä ja hallinnosta.
http://www.kirjastot.fi/page.asp?_item_id=513
Siellä on linkitys Opetusministeriön sivulle http://www.minedu.fi/opm/kulttuuri/kirjastot/hallinto/kirjastolaki.html , josta ao. laki myös löytyy.
Suosittelen perehtymistä tähänkin sivuun ; siellä on paljon muutakin mielenkiintoista asiaa aiheesta.