Saako korvaukseksi hankittava kirja olla uudempaa painosta? Entä käytetty?

Kysytty

Onnistuin kastelemaan yhden kirjaston kirjan. Minulle sanottiin että voin korvata sen ostamalla tilalle samanlaisen. Saako kirja olla uudempaa painosta? Entä saako se olla siisti käytetty?

Vastaus

Vastattu

Kirja voi hyvin olla uudempaa painosta, jos sekin painos löytyy kirjaston kokoelmista.

Jos kirja täytyy rekisteröidä uudelleen se vie enemmän kirjastolaisen työaikaa. Jos kirja on lisäksi ainut kappale uudempaa painosta, se voi aiheuttaa joko hurjia jonoja tai teos ei löydy tarvitsijoille.

Korvaava kirja voi olla myös käytetty, kunhan se on edelleen hyväkuntoinen ja ehjä.