Miten luetaan kirjasta kuinka mones painos, jos sitä ei ole mainittu. saako niistä numeroista jotensakin tiedon. esim. ISBN 951-1-10221-4? kirjassa on kyllä…

Kysytty

Miten luetaan kirjasta kuinka mones painos, jos sitä ei ole mainittu. saako niistä numeroista jotensakin tiedon. esim. ISBN 951-1-10221-4? kirjassa on kyllä vuosiluku 1988.
olis kiva saada selvyys.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuo ISBN numero näyttäisi olevan Mauri Kunnaksen Koiramäen talvi -teos, jonka ensimmäinen painos on painettu vuonna 1988. Siitä on otettu lukuisa määrä uudempia painoksia (9. painos vuonna 2007), jotka tavataan merkitä teoksen tietoihin.

Ellei kirjan painotietoihin ole merkitty, monesko painos on kyseessä, on yleensä kyse ensimmäisestä painoksesta. Kirjastojen aineistotietokantoihin merkitään teoksiin merkityt painosmerkinnät.