Onkohan suomeksi koskaan julkaistu tadzikistanilaista ja turkmenistanilaista kirjallisuutta (ellei Ruhnama-teoksen surullisenkuuluisaa suomennosta lasketa)?…

Kysytty

Onkohan suomeksi koskaan julkaistu tadzikistanilaista ja turkmenistanilaista kirjallisuutta (ellei Ruhnama-teoksen surullisenkuuluisaa suomennosta lasketa)? Neuvostoliiton aikaan sen eri alueilta julkaistiin kuitenkin aika paljon kirjoja eri kirjailijoilta, esim. Neuvostokirjallisuutta-sarjassa. Muutenkin ko. alueelta on julkaistu suomeksi aika paljon kirjoja muuten, mutta juuri näistä maista en ole löytänyt mitään. Myös tadzikki- ja turkmeenikirjailijoilta julkaistut teokset näiden maiden ulkopuolelta voisivat tulla kyseeseen.

Vastaus

Vastattu

Turkmenistanilaiselta Berdi Kerbabaýewilta (kirjoitettu muodossa Berdy Kerbabajev) on suomennettu teos nimeltä Aisoltan valkoisen kullan maasta (1953). Kyseinen teos on ainoa löytämäni, jonka tekijän mainitaan olevan turkmeeni. Tosin Kirjasampo-palvelussa tekijä on listattu venäläiseksi, ja teoksen alkukieleksi on ilmoitettu venäjä. Kirjasampo-palvelusta löytyi pari teosta, joiden tapahtumapaikaksi on merkitty Turkmenistan, mutta tekijät ovat ilmeisesti venäläisiä.

Tadžikistanilaisia kirjailijoita ei ilmeisesti ole tosiaan suomennettu, Kirjasampo-palvelusta tai Finnasta ei löytynyt mitään Tadžikistaniin liittyvää kaunokirjallisuutta. Wikipediasta löytyi kolme kirjailijaa, mutta yhdeltäkään näistä ei ole suomennettu mitään. Wikipedian mukaan Tadžikistanin kulttuurilla on vahvat historialliset yhteydet persialaiseen kulttuuriin ja vanhojen persiankielisten runoilijoiden Omar Khaijamin, Alisher Navoin ja Firdowsīn väitetään kuuluvan myös Tadžikistanin kulttuuriperintöön - ehkä näitä runoilijoita voi lukea jonkinlaisena maanosan yhteisen kulttuuriperinnön heijastuksena.

Lähteet:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Turkmenistanilaiset_kirjailijat

https://www.kirjasampo.fi/fi/search/kulsa/turkmenistan

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Tad%C5%BEikistanilaiset_kirjailijat

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tad%C5%BEikistan