Otsikko
Onko Turun Kivenhakkaajankadulla ollut kivenhakkaamo? Jos on ollut niin milloin?

Kysytty

Onko Turun Kivenhakkaajankadulla ollut kivenhakkaamo? Jos on ollut niin milloin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun itäisellä puolella nykyisen Urheilupuiston takana on jyrkkään kallioseinään päättyvien katujen ryhmä. Ilmeisesti kuvitellen tulevia louhintatöitä kolmelle niistä annettiin nimet kivi- ja vuorityömiehen sekä sepän ammatin nimityksistä. Katujen nimitykset liittyivät siis niiden sijaintiin ja läheiseen maastoon.

Nimien historia: Stenhuggare Gatan v. 1830 -> Kivenhakkajankatu - Stenhuggaresgatan v. 1897 -> Kivenhakkaajankatu - Stenhuggaregatan v. 1953

Lähde: Turun katuja ja toreja: nimistöhistoriaa keskiajalta nykypäivään (2011)

Kun Suomi oli osa Venäjän keisakuntaa, Turku kasvoi ja kaupungissa rakennettiin paljon. Kivenhakkaajille ja kivityömiehille löytyi töitä. Louhittua kiveä tarvittiin esimerkiksi katujen reunakivetyksissä ja portaiden rakentamisessa. Arkkitehtuurissakin kansallisromantiikka suosi kotimaista kiveä. Mikaelin kirkon portaat ja aitaukset ovat Kiviteollisuusosuuskunta Alkun tekemiä. Kivet louhittiin Martinkadun puolelta Urheilupuiston kupeesta.

Lähde: Hannu Tuominen: Kivimiesten rakentama Alku kätkee useita mielenkiintoisia henkilötarinoita https://www.jalkipeli.net/kivimiesten-rakentama-alku-katkee-useita-miel…