Otsikko
Onko tullut vastaan Tanhuanpää-sukunimen syntysijoja, tai muuta merkitystä? esimerkiksi käännöstä jostain toisesta sukunimestä.

Kysytty

Hei,

Onko tullut vastaan Tanhuanpää-sukunimen syntysijoja, tai muuta merkitystä? esimerkiksi käännöstä jostain toisesta sukunimestä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Useissa suomen murteissa tanhua tarkoittaa molemmin puolin aidattua tietä, karjakujaa, tannerta tai karjapihaa. Aidatun kujanteen perällä olevaa taloa on kutsuttu mm. Tanhuanpääksi. Tätä kautta talonnimestä on tullut myös sukunimi. 1900-luvun alussa myös muutama ruotsinkielinen Siren ja Malin on vaihtanut nimensä Tanhuanpääksi.

Sekä talon- että sukunimenä nimi on yleinen varsinkin Satakunnassa mutta myös Hämeessä ja Varsinais-Suomessa. (Lähde: Mikkonen ja Paikkala, Sukunimet, 2000)