Onko tilastoa / arviota, kuinka paljon asiakaspäätteitä on kirjastoissa asiakkaiden käytettävissä?

Kysytty

Onko tilastoa / arviota, kuinka paljon asiakaspäätteitä on kirjastoissa asiakkaiden käytettävissä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kovin tuoretta tilastoa kirjastojen asiakaspäätteiden määrästä ei ole. Opetusministeriössä tehtiin vuonna 2005 selvitys julkisista asiakaspäätteistä.
(http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Kirjastot/tyoeryhmaet_ja_…)
Selvityksen mukaan vuoden 2004 lopulla kirjastoissa oli 8930 tietokonetta, joista asiakaspäätteitä oli 3630. Helsingin kaupunginkirjastossa on tällä hetkellä eli lokakuussa 2007 338 asiakastietokonetta eli Asko-konetta.