Otsikko
Olen jo pitkään ihmetellyt, että miksi kirjastoissa on tietokoneita, joilla pääsee esimerkiksi internettiin ja joille voi varata tietokoneajan, että koneella…

Kysytty

Olen jo pitkään ihmetellyt, että miksi kirjastoissa on tietokoneita, joilla pääsee esimerkiksi internettiin ja joille voi varata tietokoneajan, että koneella saa olla ensimerkiksi tunnin. Ainakin minun lähikirjastossani lapset ja nuoret valtaavat tietokoneen aina tuntikausiksi kerrallaan pelataakseen erilaisia pelejä eivätkä päästä muita ihmisiä koneille. Jos tietokoneelle varaa ajan ja pyytää päästä omalla vuorollaan koneelle, niin pelkkää haistattelua ja kiroilua saa osakseen. Eli miksi kirjastossa on tietokoneita tiedonhakua varten, kun oikeasti ne ovat vain lasten käytössä ja niillä pelataan pelkkiä nettipeliä? Joskus tämä on raivostuttavaa, kun haluaisi tietää, että onko jokin kirja kirjastossa vai lainassa, mutta tietokoneelle ei pääse asiaa tarkistamaan ja asiaa joutuu kysymään kirjastovirkailijoilta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eri kirjastoissa on erilaiset säännöt kirjaston internet- ja muiden asiakaskoneiden käytölle. Mikäli muut asiakkaat eivät noudata niitä, kannattaa kääntyä kirjaston henkilökunnan puoleen. Heidän tehtävänsä on huolehtia siitä, että ajan varannut asiakas myös pääsee varauksensa käyttämään.

En ole varma, mistä kirjastosta kysymyksessäsi kerrot, joten en voi antaa tarkkaa vastausta juuri sen kirjaston tilanteesta. Monissa kirjastoissa on erikseen internetin käyttöön ja kirjaston tietokannan selailuun tarkoitettuja koneita. Mikäli omassa kirjastossasi ei näin ole, voisit ehdottaa sellaisen järjestelyn tekemistä henkilökunnalle. Silloin kirjojen etsimistä varten olisi todennäköisemmin kone vapaana, kun netinkäyttäjät olisivat omilla koneillaan.