Otsikko
Onko se usealla miehellä housuissa roikkuva (avain)ketju pelkkä trendi vai jostain aikojen takaa tullut juttu?

Kysytty

Onko se usealla miehellä housuissa roikkuva (avain)ketju pelkkä trendi vai jostain aikojen takaa tullut juttu?

Vastaus

Vastattu

Kyseinen ketjua nimitetään myös lompakkoketjuksi. Löytämieni englanninkielisten artikkelien mukaan lompakkoketjuja olisivat käytetty ensimmäisenä moottoripyöräkulttuurissa 1950-luvulta lähtien. Osaksi syy niiden käyttöön on ollut käytännöllinen eli lompakko ei ole kadonnut ajaessa. Osaksi sen käytöllä on haettu muun pukeutumisen ohella pelotevaikutusta. Erilaiset nuorisokulttuurit ovat sittemmin kopioineet ketjujen käytön.

Valitettavasti näissä artikkeleissa ei ollut tarkempia lähteitä, joista olisin voinut varmistaa asian paikkaansapitävyyden. Jos muodin historia kiinnostaa enemmän, Helmet-kirjastoissa on varattavissa ja lainattavissa useita asiaa käsitteleviä teoksia. Hakusanoilla muoti historia suomenkielisiä teoksia löytyy 454 kappaletta.

Laitan tähän loppuun löytämäni englanninkieliset artikkelit.

Nostalgia Center: Wallet chains https://nostalgiacentral.com/pop-culture/fashion/wallet-chains/

Bikerringshop: Bikers are the only ones who love wallet chains https://www.bikerringshop.com/blogs/news/bikers-arent-the-only-ones-who…

High Snobiety, kirjoittaja Nico Amarca: Wallet chains, why they should come back https://www.highsnobiety.com/p/wallet-chains/

1 ääntä

Kommentit

... ja milloin ne tyypit luopuu siitä ketjusta... koominen näky!!!