Löytyisikö suomeksi kirjoitettua kitaraopasta, jonka termien oikeellisuuteen voisi luottaa (paremmin kuin käännöskirjojen, joissa näyttää esiintyvän termien…

Kysytty

Löytyisikö suomeksi kirjoitettua kitaraopasta, jonka termien oikeellisuuteen voisi luottaa (paremmin kuin käännöskirjojen, joissa näyttää esiintyvän termien suhteen paljon horjuvuutta)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kun puhutaan terminologiasta, on merkitystä myös sillä, minkä tyylin kitarasta ja oppaasta puhutaan. Klassisen musiikin kitaran maailmassa käytetään monilta osin eri terminologiaa kuin populaarimusiikin puolella ja jälkimmäisessäkin on paljon erityistermejä siitä riippuen, onko opas tarkoitettu jazz-kitaristeille vai esimerkiksi heavy metal -tyyliin soittaville. Hyvä yleisteos on Ralph Denyerin jo 1984 ensimmäisen kerran ilmestynyt Suuri kitarakirja (WSOY), jota ovat olleet suomentamassa suomalaiset ammattilaiset kuten Ilpo Saastamoinen (joka itsekin on julkaissut paljon käytetyn oppaan (Kitarakirja, Tammi 1975).

Kannattaa myös aina vertailla oppaissa olevia termejä yleisiin musiikin sanakirjoihin ja tietosanakirjoihin, joiden terminologia noudattaa yleensä vakiintuneita käytäntöjä. Sille ei toisaalta voi mitään, että osa kitaransoittoon liittyvistä termeistä on vakiintumattomia. Näin on varsinkin uusempien sähkökitaratyylien kohdalla.

Heikki Poroila