Onko sallittua valokuvata kirjastosta lainattua teosta? Kirjasta ottamani digikuvat ja mahdollisesti niiden tulosteet tulisivat ainoastaan yksityiseen käyttöön…

Kysytty

Onko sallittua valokuvata kirjastosta lainattua teosta?
Kirjasta ottamani digikuvat ja mahdollisesti niiden tulosteet tulisivat ainoastaan yksityiseen käyttöön. Kirja on vanha, joten luulen kuvitusten tekijänoikeuksien jo vanhentuneen(?).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

”Julkistetusta teoksesta saa jokainen valmistaa muutaman kappaleen yksityistä käyttöään varten. Siten valmistettua kappaletta ei ole lupa käyttää muuhun tarkoitukseen.” (Tekijänoikeuslaki 12 §).Lakiin voi tutustua esimerkiksi osoitteessa http://www.finlex.fi (Ajantasainen lainsäädäntö/Tekijänoikeus) http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404

Yksityiseen käyttöön kopioimisesta ja siihen liittyvistä näkökohdista voi lukea esimerkiksi kirjastot.fi -osoitteesta http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/tekoik/2.4.html Tämän mukaan oikeus ei riipu kopiointimenetelmästä. Ei ole myöskään rajattu sitä, kopioidaanko koko teos vai osa siitä. Tekijänoikeuslaki ei myöskään edellytä, että kopioijan tulisi omistaa teoskappale. Poikkeuksen yksityisen kopioinnin oikeuteen muodostavat tietokoneella luettavassa muodossa olevat tietokoneohjelmat sekä tietokannat (Ks.linkki edellä.)

Myös yksityisen käytön ulkopuolelle jäävästä kopioinnista säädetään Tekijänoikeuslaissa. Tällöin tekijänoikeussuoja määräytyy muun muassa teoksen iän mukaan. Jos puhutaan valokuvista, voidaan yleisesti todeta, että vapaasti käytettäviä valokuvia ovat sellaiset valokuvat, joiden valmistamisesta eli ottamisesta on kulunut 50 vuotta (49 a §) Valokuvateokset ovat käytettävissä 70 vuoden kuluttuja tekijän eli valokuvaajan kuolemasta. (Ks. esim. Valokuvaajan uusi tekijänoikeusopas 2006, s. 25)

Lisätietoa aiheesta voi lukea esimerkiksi seuraavasta lähteestä:
http://www.kirjastot.fi/fi-FI/kirjastoala/tekijanoikeudet/

Turun kaupunginkirjaston valikoimista tekijänoikeuksista voi lukea esim.
Valokuvaajan uusi tekijänoikeusopas 2006
Poroila, Heikki (2006) Tekijänoikeus ja kirjastot tietoverkkojen maailmassa